Per & Per trenger ikke en modifisert DeLorean DMC-12 for å reise i tid når Karl Øystein har en Chevrolet 3000 fra 1956.
Tekst: Per Apelseth • Foto: Per Stian Johnsen
Karl Øystein Paulsen skulle en gang dra på kino i Porsgrunn, men havnet på Nordkapp. Det overgår Pers feilnavigasjon da han fikk beskjed om å reise med buss fra Dombås i retning Åndalsnes, men dukket opp på Dovrebanen til Oppdal. En kragerømann skulle kjøpe en pakke Lucky Strike i sigarbutikken på Torget. Han endte opp i Amerika, men det er en annen historie. Slike reiser i rom fra sted til sted med eller uten intensjon kan de fleste gjøre, og imponerer ingen.
En reise i tid kombinert med rom er mer krevende, og har tydeligvis ikke blitt gjort siden dokumentarfilmen Tilbake til fremtiden ble spilt inn to – tre ganger på 1980-tallet. Per har fordypet seg i fortidens tid-romreiser, og har i grunnen i hele sitt voksenliv vært på utkikk etter en Fluxkondensator. Som de fleste sikkert vet er kondensator med Flux blant essensielle deler som må til for kjøretøy som foretar ferder i kontinuiteten tid og rom. I tillegg må tidskretsen ha riktig kontrollbrikke. Her nytter det ikke med erstatningsdeler av ymse kvaliteter.
Ymse kan være så mangt, men er en kortere og mer presis måte å uttrykke seg på. Utfordringen kan være at yngre mennesker ikke kjenner betydningen av ordet, men de kan vel lære seg det. Kanskje leser de heller ikke denne reportasjen fordi de ikke er interesserte, og da er ikke denne mangel i ordforråd noe problem.
Dessuten må tidromtransportmiddelet ha en solid innsprøytningsmanifoil, en motor som beregnet på 98 oktan blyholdig superbensin med trykktestede bensinslanger. Det hele toppes med et speedometer som viser miles per hour. Sitat: When this baby hits 88 miles per hour, you’re going to see some serious shit. Verre er det ikke, fastslår Per overfor Per som kjører asiatisk hybrid, og ikke forstår seg på avansert mekanikk med innslag av kjemi og diverse andre vitenskaper. Per vet heller ikke hva han snakker om, men opptrer allikevel belærende. Belærende er et merkelig ord, men skal ikke dveles over her. Per har sett instruksjonsfilmene. Hvor vanskelig kan det være.
Tidromreisende må kunne tenke firedimensjonalt, siden man beveger seg både i høyde, bredde, dybde og tid. De første tre begrepene er velkjente fra geometriske formler, forklarer Per: Når det gjelder bevegelser i tid kan man bare tenke seg at man legger seg en dag og våkner opp den neste. Da har man reist i tid uten å bevege seg. Å sovne en dag og våkne opp en eller flere dager tidligere er selvfølgelig mer krevende. Det er da man trenger et kjøretøy som kan fungere som en tidsmaskin. Se forklaringen over.
Tidsmaskin i stand
Selv om man omsider har alt som trengs til et prosjekt, kan det være et ork å starte opp. Per og Per er gode eksempler på typer som trenger et spark i baken for å komme i gang. Sparket viser seg å være økende priser på drivstoff, altså bensinprisen. Alt var billigere før. Tenk om man kunne reise noen tiår tilbake for å fylle bensintanken… De kommer i kontakt med Karl Øystein Paulsen, som har en kvittering fra Esso stasjonen på Gofjell Veikro fra 1950 – tallet. Moren hans, Åse, jobbet der. Da kostet bensinen kr 1,05 per liter. En drivstoffpris som passer Pers lommebok (eller bankkort) bedre enn dagens. Karl Øystein er spesialist på tidsreiser til 1950 – og 60 – tallet, og blir gjerne prosjektleder. Han disponerer også et passende kjøretøy i form av sin røde ekstremt velholdte Chevrolet 3000 truck fra 1956. Prosjektlederfunksjonen betyr i praksis at han må ordne alt, og satse på at Per og Per dukker opp til rett tid og rom, altså tid og sted. Noe de gjør.
Å oppnå en fart av 88 miles per hour opp Kalstadsletta viser seg utrolig lite krevende for Karl Øysteins tidromkryssende firehjuling. Alt går etter planen. Tidsmaskinens engelskspråklige display er innstilt på dato for bensinkvitteringen: Saturday – November 12, 1955 – 10.03
Den røde Chevroleten kjører over Kalstad-brua, godt under tillatt akseltrykk på 5 tonn, og gutta oppsøker en Essostasjon. Per fyller tanken i duften av blyholdig superbensin, mens Per rusler rundt og fotograferer. Den firedimensjonale tankeprosessen utfordres. Karl Øystein, Per og Per møtes denne dagen i fremtiden, som altså tidsmessig er i fortiden. Turen hjem går greit og udramatisk, bortsett fra at Per presterer å tukle med klokkeslettet 12, og tar feil av am og pm. De tre er tilbake i nåtidens Kragerø ved midnatt, men rekker ikke Rema 1000 som stenger i samme øyeblikk.
Etterord
For å foreta en reise i tid og rom kreves det en lokal vitenskapsmann med ferdigheter som en eksentrisk professor. At Karl Øystein Paulsen kunne ta denne rollen i tidsreiseprosjektet vil for alltid gjøre han til en stjerne i Per & Pers verden. Den smarte fyren er sønnen i entreprenørbedriften Olaf Paulsen & Sønn AS, som tilbyr tjenestene sprenging, graving, transport og drenering. Karl Øystein er vant til høye kvalitetskrav. Faren Olaf kommer fra Rolvsøya utenfor Havøysund, et sted Karl Øystein liker å besøke. Lofoten og Helgelandskysten er Norges vakreste landskap, etter hans mening. Samtidig undrer Per hvordan Karl Øystein så uanstrengt kan mestre forflytning i fire dimensjoner. Olafs sønn avslører stor interesse for gjenstander fra nyere historie, spesielt fra 1950 og – 60 årene. Hjemme har han svært mange interessante gjenstander fra denne gylne tidsepoken, blant annet svært velholdte Tomahawk sykler, trehjuls Tempo ’67 Sachs Transporter motorsykkel og en patinert Cola-kjøler. Det er som om Karl Øystein foretar en tidsreise hver gang han kommer hjem. Mr. Paulsen må også ha mektige internasjonale kontakt-er. Esso er varemerket til det amerikanske oljeselskapet ExxonMobil. Karl Øystein har tydeligvis sterke forbindelser med dette selskapet. Esso har bygd en bensinstasjon i innkjørselen. Åpningsdagen kom over hundre venner, og det ble omsatt mer enn tohundre wienerpølser. Per liker også wienerpølser, som han sammen med marsipankake mener er verdens beste festmat. At bensinstasjonseieren har mange venner, er lett å forstå. Karl Øystein er en dyktig og energisk fagperson, og en hyggelig og hjelpsom tidsreisekamerat. Takk for turen.