fbpx

Brødrene Brubakkens as ser fremover etter hundre års virksomhet i Kragerø. Tredje og fjerde generasjon ivaretar den tradisjonsrike familiebedriftens kjerneverdier: seriøsitet, langsiktighet og nyskapning.

Tekst: Per Apelseth • Foto: Per Stian Johnsen

Historien om Brødrene Brubakken startet med den innovative brødselger Olav Brubakken som i 1920 hjalp en bonde med omsetning av en nødslaktet ku. Olav fra gården Lund ved Lovisenberg innså behovet bøndene i distriktet hadde for transport og slakt av husdyr. Han kjørte brød med hest og kjerre for Smedsbukten Bakeri, men utviklet sin forretningsidé. Olav startet slakteri sammen med sønnene Ragnar og Trygve. Kjøttet ble solgt på Torvet i Kragerø. Gjennom årene utviklet Brødrene Brubakken virksomheten til å omfatte slakteri, pølsemakeri, catering og salg av egne varer i butikk og engros. På det meste hadde firmaet butikker på Helle, Tangen, Kirketomta og Torvet, med over 30 tilsatte.

Hos slakterne og pølsemakerne ved Brødrene Brubakkens produksjonslokaler på Tangen er nedskjæring en arbeidskrevende prosess. I sammenheng med at man mottar hele slakt, betyr nedskjæring at slakt skjæres og sages ned til størrelser som kan omsettes til forbrukeren i butikk, eller til videre tilberedelse i produksjonen. Fra et griseslakt blir det skinke, bog, kotelettkam, svinefilet osv. Omsetningen er stor. Brødrene Brubakken: mottok 170 svineslakt fjorten dager før jul. Av dette var det kun fem halve griseslakt igjen etter nyttår. 

Pølsespesialisten i Kragerø

Olav har sammen med Roger utviklet en variert pølseproduksjon som har blitt en suksesshistorie. En nødvendig nytenkning for å utvikle bedriftens vareutvalg, og få flere bein å stå på. Brubakken er kjent for en legendarisk røykepølse, men produserer i dag 67 ulike pølseslag.  Det hevdes iblant at dersom man fikk vite hva pølser er laget av, så ville man valgt annen føde. Det stemmer i alle fall ikke med Brødrene Brubakkens pølser, som er av topp kvalitet. Pølsespesialistene i Kragerø kan informere skoleklasser på bedriftsbesøk eller interesserte kunder at pølsene kun består av tre ingrediensene:  Kjøtt, krydder og vann.  Faktisk er 75 – 85 prosent av Brubakkens pølser rent kjøtt. I Tyskland er det strenge krav til kjøttinnhold, smak og kvalitet i pølser. At kvalitetsbevisste tyske turister tar et kvantum Brubakkens Bratwurst og andre pølser med hjem, er en anerkjennelse i seg selv. 

Fra Kragerø til Steinkjer og forbi

Juli er pølsesesong med høye tall for produk-sjon og emballasje. Hver eneste pølse blir håndverksmessig vakuumpakket av pølsemakere med stolthet og kjærlighet. På det meste 4000 pakker pr. dag, opp til 900 kg pølser er produsert en dag i høysesongen. En morsom og illustrerende beregning ut fra pølsenes gjennomsnittsstørrelse ble utført noen år tilbake. Dersom sommerens produksjon av pølser ble lagt etter hverandre enkeltvis langs hovedveien, ville det tilsvare avstanden fra Kragerø til Steinkjer og forbi. I dag er pølsproduk-sjonen økt, og er nok på vei mot Mo i Rana.

Røk og spek

På Tangen benytter Brødrene Brubakken moderne produksjonsutstyr i lokaler bygget i starten av 1960- tallet. Det firehundre kvadratmeter store produksjonslokalet er flislagt av «dagens» Olav Brubakken, pølsemaker, slakter og sønnesønn av firmaets grunnlegger. På gulvet er det sklisikkert industribelegg, lett å holde reint. Her er maskiner for millioner av kroner som ved hjelp av godt håndverk både kan hakke, kverne og stappe. Pølsesprøyta har egen avdreier, innstilt på rett størrelse og vekt på pølsetypen som til enhver tid produseres. Pølsene slynger seg ferdig i ulike dimensjoner, farger og smaker i naturtarm, tvinnes og flettes. 

Røykeovnen fyres med fuktig flis. Spekemat og pølser røykes og spekes før produktene kjøles ned til 4 °C for holdbarhet. I et eget kokeskap tilberedes grisehoder og syltelabber over natten. Ferdigtvinnede pølser lagres i kjølerom 2-4 °C. Spekemat oppbevares i ventilert rom ca 15 °C, og har en måneds hengetid, Bedriften har tre ulike kjølerom, til råvarer, til uemballerte varer og til ferdige matprodukter. Alt i henhold til Næringsmiddelkontrollens krav. 

Sosiale medier og nye trender

Benedicte Brubakken kan slynge pølser i blinde. Hun er oldebarn til firmaets gründer, og representerer sammen med søskenbarn Roger, fjerde generasjon drivere. Benedicte vokste opp med arbeidsoppgaver i familie-bedriften, og behersker alle produksjonsmetodene som pølsemaker. Opprinnelig var målet å bli sykepleier, men etter et lengre sykehusopphold endret motivasjonen seg. Hun fulgte i sin fars fotspor, og utgjør et av firmaets seks faste årsverk. En arbeidsstyrke som utvides med sesonghjelp når 10 til 12 tonn pølser skal selges over disk i løpet av juli måned.

Mulighet til å følge nye trender og utvikle bedriftens produkter gjør Benedictes jobb ekstra interessant. Hvilke nye produkter skal Brødrene Brubakken satse på? Og hvilke gamle og tradisjonsrike varer er det viktig å ivareta? Bedriften ønsker også å ha en profil på nett og i sosiale medier. Mattrender endrer seg, og kunder etterspør nye produkter.  Brubakken produserer for eksempel Barbecue Pulled Pork i form av svinenakker og pølser til grillen. Til fotball VM i Brasil laget pølsemakerne en egen fotballpølse. Andre varianter er Coppaskinke, og Chorizopølser, diverse spekemat og – pølser, ytrefilet av svin i hvitløksmarinade, ølsnacks og ølpinner (tynne spekepølser) med chili. Samtidig er tradisjonelle matretter som fleskepølser og blodpudding fortsatt i sortimentet. Utvalget er stort og voksende, forteller Benedicte. 

Vegan pølser, hamburgere og skinker

Brødrene Brubakken har omsatt kjøtt i Kragerø siden 1920, men vil også gi et tilbud til veganere, vegetarianere og andre som ønsker å fjerne eller redusere kjøttinnholdet i sitt kosthold. Foreløpig er målet å lage to typer skinker, pølser og burgere. «Chili sin carne», altså chiligryte uten kjøtt er utviklet. Veganske pølser og hamburgere er greie å lage, mens det er mer utfordrende å fremstille en smakfull og god pølse, har Benedicte erfart. 

Catering og event 

Som nevnt er nyskapning en grunnleggende verdi for Brødrene Brubakken as. Det har blant annet ført til et catering- og eventtilbud i særklasse. Med utgangspunkt i butikken i Storgata skreddersyr Kragerøbedriften eventer for alle. Ingen er for små, og ingen er for store: selskap, bryllup, konfirmasjon osv. Kokker og serveringspersonale følger med, og ønsker man underholdning booker Brødrene Brubakken et musikkband. Menyen er etter kundens behov og ønske, blant annet koldtbord, tapas, helgrillet lam eller gris. I butikken tilbys det også stadig nye lunsj- og middagsretter, bagetter, lapskaus, biff stroganoff, kjøttkaker i brun saus. 

Jubileum til høsten

Ukentlig fraktes varer fra Brødrene Brubakken til velrennomerte delikatessebutikker i Oslo. Selv om hovedomsetningen foregår i hjembyen, etterspørres og omsettes Brubakkens kjøttvarer i supermarkeder, matvarekjeder og restauranter i Grenlandsbyene og andre steder. Kun få byer i Norge har kortreiste og ferske varer fra egen slakter og pølsemaker. 

Brødrene Brubakkens 100 års jubileum blir etter planen feiret i september, antyder Olav Brubakken, og avslutter: I Kragerø er vi heldige som har flere små bedrifter og butikker med egenprodusert fisk, kjøtt, øl, kaffe og is. Det må vi ta vare på og benytte.

For mere info sjekk www.brodrenebrubakken.com – Følg også Brødrene Brubakken på Facebook