Kragerø er viden kjent for den fantastiske soloppgangen over rødskjær. Edvard Munch ble inspirert av det spesielle lyset, og malte solen i 1911. Men 26. april i år var det en annen sol som satte sitt preg på byen. Kragerøfolk våknet opp til en midnatsol som varte i 12 timer. Gamle minner om et annet skip med samme navn fikk ny næring. forløperen til dagens Midnatsol var restaurant- og hotellskip i Kragerø tidlig på 80-tallet.

Tekst: Willy Nilsen • Foto/video: Haakon Sundbø

M/S Midnatsol inn Kragerøfjorden
M/S Midnatsol inn Kragerøfjorden

«Det ble et særdeles vellykket besøk for Midnatsol i Kragerø»

Det var i februar 1983 at partsrederiet Drangsholt, Forsberg, Hoddevik & Kjendal kjøpte hurtigruta Midnatsol. Skipet var i god stand, men det var nødvendig med omfattende arbeider for å kunne ta det i bruk som restaurant og hotell. Mange i Kragerø husker den helt spesielle stemningen om bord. Her var hurtigrutas værharde historie til å ta og føle på.

Midnatsol Norge ble en naturlig del av havnemiljøet, men det skulle dessverre ikke vare så lenge. I 1985 døde Kåre Drangsholt, som var Europas største produsent av lystbåter, med base i Flekkefjord og store planer for utvikling av virksomheten i Kragerø. Mye av drivkraften bak satsingen var borte, og skipet ble solgt til Kysten Hotell og Restaurant AS i Oslo i 1985. I februar 1987 var skipet på Sarpsborg Mekaniske Verksted for oppussing og ombygging. Hun sank ved kai på grunn av en åpen ventil, men ble hevet igjen. I mai samme år ble skipet kondemnert og solgt til Belgia for opphugging.

Stor, mindre, minst. Midnatsol ruvet godt ved siden av Jesper og Perlen
Stor, mindre, minst. Midnatsol ruvet godt ved siden av Jesper og Perlen

Trist!

– Veldig trist, sier Lars Kjendal, som var medeier i Midnatsol Norge den tiden hun hørte til i Kragerø.

– Skipet burde blitt bevart. Det var den siste av de såkalte Italiabåtene eller Klippfiskbåtene. Det siste kallenavnet fikk de fordi kjøpesummene ble betalt med klippfisk!

Først i 1910

Dagens Midnatsol er det fjerde hurtigruteskipet med samme navn. Det første var DS Midnatsol, som ble bygget i 1910. Skipet som lå ved kai i Kragerø og som endte sine dager i Belgia, var nummer to i rekken. Skipet ble bygget i 1949, og var på 2098 bruttoregistertonn. Toppfarten var 16 knop og hun var sertifisert for 450 passasjerer i kystfart.

Midnatsol Norge i Kragerø
Midnatsol Norge i Kragerø

Mye som skjedde

– Sett utenfra og i ettertid virker det jo ganske merkelig å kjøpe en gammel hurtigrute og satse på et restaurantskip i Kragerø, men mange faktorer spilte inn og den gangen var det nok en riktig avgjørelse, alt tatt i betraktning, sier Kjendal.

– Vi kostet på fem millioner til ombyggingen. Tangen Verft gjorde en kjempejobb med denne prosessen. Vi må heller ikke glemme Slippen i Smedsbukta. Kåre Drangsholt, som hadde store planer for produksjon av lystbåter i Kragerø, hadde nylig overtatt Slippen, og dermed hadde vi kaiplass til skipet.

Manglet I-en

Lars Kjendal fulgte med på arbeidet, og merket seg at skipets navn i store bronse-bokstaver var fjernet. Han fant dem igjen i en container, men I-en manglet.

– Den fikk jeg laget i metallstøperiet til Helge Andersen på Øya, og dermed navnet komplett.

Eierne måtte døpe om skipet til Midnatsol Norge på grunn av reglene om sertifisering. Skipsnavnet pryder i dag den ene veggen i Kjendals kontor på i Bryggasenteret. Der finner man også skipsklokka og mange andre gjenstander fra den gamle, ærverdige hurtigruta.

Fornøyd kaptein

Under besøket 26. april ble kaptein Martin Iversen på Midnatsol invitert til Kjendals kontor der han fikk se nærmere på gjenstander fra «klippfiskbåten» med samme navn. Iversen var veldig takknemlig for gjestfriheten i Kragerø, og det ble tid til en omvisning om bord i det kombinerte hurtigrute- og cruiseskipet, som ganske sikkert skal tilbake til Kragerø.

«Vi kommer gjerne tilbake til Kragerø»

Kaptein Martin Iversen på Midnatsol
Kaptein Martin Iversen på Midnatsol sammen med havnefogd Svein Arne Valle og Lars Kjendal.
Kaptein Martin Iversen på Midnatsolsammen med havnefogd Svein Arne Valle og Lars Kjendal.

Midnatsol nr. 4

Det er ikke mange fellestrekk mellom Klippfiskbåten som ble restaurantskip i Kragerø og den nyeste Midnatsol. Cruiseskipet ble bygget ved Fosen Mekaniske Verksted i 2003, og er sertifisert for 1000 passasjerer. Skipet er 135 meter langt, og har en toppfart på 18 knop.

Bare tre dager etter at Midnatsol hadde forlatt havna i Kragerø, var det klart for et nytt hurtigrutebesøk. Nordstjernen er det hittil største cruiseskipet som har besøkt Kragerø. Det er planlagt i alt åtte besøk av cruiseskip i løpet av 2019.

Langsiktig

Havnefogd Svein Arne Valle sier at utviklingen av Kragerø som cruisehavn er et langsiktig prosjekt, med mange muligheter for positive ringvirkninger. Da Nordstjernen var på besøk, kom det bestilling til Kragerø Sjømat for 60 000 kroner. Det er en utbredt oppfatning at passasjerene bare blir sendt til Telemarkskanalen for å oppleve noe av vannveien mot fjellheimen. Men saken er jo at det er flere andre tilbud, som tydeligvis faller i smak. Og da snakker vi om «kortreiste opplevelser» som Munch-vandringer med guide og turer til Jomfruland med taxibåt. Det viser seg også at mange av passasjerene er mest interessert i å være i Kragerø under oppholdet.

Gammelt og nytt. På Lars Kjendals kontor er det mange gjenstander fra gamle Midnatsol. Det er et helt annet design som preger det moderne hurtigrute- og cruiseskipet.
Gammelt og nytt. På Lars Kjendals kontor er det mange gjenstander fra gamle Midnatsol. Det er et helt annet design som preger det moderne hurtigrute- og cruiseskipet.